Friday, April 27, 2007

bukan seorang ustazah:)

1.Cikgu Nurul cite tentang sate..



Serononknye member2 msjbox g makan sate.Memang cadang nak ikut.Dah plan pun lepas camping ni nak join gathering.Rupa-rupanya ada lagi agenda yang paling penting yang mesti dilangsaikan.(bukan dating yeee.arap maaf :p)..tak mengapakan, panjang umur kita leh jumpe lagi.Kepada kawan-kawan yang makan sate tu...saje nak bagi tahu nie..
Jika anda makan satay, jangan pulalupa timunnya, sebabnya memakansatay bersama karbon yang terhasilselepas pembakaran akan mendatangkankesan karsinogen! Apa bendanyakarsinogen tu? (Ianya ialah suatukeadaanyang menyebabkan barah). Timun pulaadalah anti-karsinogen.

2.Cikgu Nurul cite tentang muhasabah diri

Lazimnya, hari hari yang kita lalui ni macam serupa je seperti biasa. Tapi, kalau kita selalu muhasabah diri kita, pasti kita akan rasa hari hari yang kita lalui itu adalah bukan hari biasa. Sudah lama saya tak muhasabah diri.Sibuk dengan assignment, sibuk dengan waktu bersama kawan-kawan, sibuk dengan Akademi Fantasialah....pendek kata sibuk sesangatlaa!!Sibuk itu juga buat saya jarang-jarang membaca Al-quran, jarang-jarang sembahyang jemaah, jarang-jarang membaca buku agama, dan jarang-jarang memuhasabahkan diri saya...

Saya fikir "mengapa saya hidup? dan untuk apa saya hidup?

Saya teringat pesan ustaz sewaktu belajar di Kolej Mara Kulim "Nak masuk syurga ni senang ajee.Buat baik, ikut suruhan ALLAH, ikut nasihat ibuayah..pasti akan kesyurga.Nak masuk neraka lagi senang.Sebab lazimnya, kita manusia ni suka buat benda yang tak baik.Bila kita buat sekali benda yang tak baik, kita cenderung nak buat lagi dan lagi.."

Kita ni manusia biasa.Iman kita selalu berubah.Kejap ok, kejap ko.Kejap baik, kejap tak baik.Kejap 10% kejap lagi 50 % .Kadang-kadang turun 0.25%..

Memang la kita ini manusia biasa.Jiwanya senang dinafsukan dengan nafsu-nafsu jahat.Menyedari hakikat diri yang hanya manusia biasa, maka kita peliharalah iman dan takwa kita dengan memuhasabahkan diri kita....:)

P/S:Macam ustazah tak bertauliah aje aku ni..Sekdar mengingatkan diri aku yang hampir terlupa dan semakin terleka..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails