Friday, March 23, 2007

*bukan senang macam kacang!*

HARI ni genap empat hari untuk cabaran 40 hari menulis blog.

Aku nak cerita tentang tanam anggur atau dengan erti kata lain menganggur!
Aku tamat belajar di utm kira-kira 9 bulan yang lalu. Lepas abis belajar , aku bekerja sebagai guru sandaran selama 4 bulan.Kemudian, aku dapat tawaran bekerja sebagai education writer di Puchong.Jadi, bekerjalah aku selama 4 bulan di sana.Lepas 4bulan, aku letak jawatan kerana bos aku buat hal.Puas aku bersabar dengan karenah bos aku nie...At last aku letak jawatan.Mana sanggup kerja teruk sampai kul 12 gaji tarak!!Aku kembali bekeja sebagai guru sandaran selama 2 minggu. Sememangnye, aku amat mencintai bidang perguruan nie.Walaupun beberapakali permohonan di tolak, akhirnya rezeki aku sampai.Sekarang, dalam usia menjangkau 25 tahun (saya masih belum berkahwin hu hu hu), aku sudah dapat kerja idaman aku...(kini aku seorang student diploma pendidikan ukm dan insyaALLAH akan bekerja sebagai guru pada tahun hadapan:))


Jadi, korang tahu tak ape kesimpulan dari cerita aku di atas?Yeee..aku tidak pernah menganggur..

Ramai kawan-kawan aku masih tada pekerjaan.Aku tak salahkan mereka sebab aku tahu mereka dah berusaha.Sebelum aku dapat kerja pun, hampir 20 resume aku hantar dan 10 interview aku pergi.Akhirnya tersangkut juga.Pada aku, semua ini bergantung pada rezeki kan.Ada masa ALLAH luaskan rezeki kita, Ada masa juga ALLAH sempitkan rezeki kita untuk menguji kita.
Nak dapatkan kerja/sesuatu yang kita mahu memang bukan benda mudah.Ia tak datang dengan senang sekali.Ia bukan senang macam kacang.Ingat kacang tu senang ke.Nak makan kacang memang senang, tapi nak tanam kacang tak senang ooooo..Jadi, kita jangan putus asa.Teruskan berusaha!!Chayokk chayokkk
Nothing worthwhile comes easily. Work, continuous work and hard work, is the only way to accomplish results that last.- Hamilton Holt

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails