Friday, May 15, 2009

saya guru !

SELAMAT HARI GURU..untuk semua guru-guru di seanteroo dunia...

Saya sudah 1 tahun 6 bulan menjadi cikgu di sarawak.Banyak benda yang saya belajar..yang saya kena baiki dan saya kena cari..dan gali gali lagi...

MENGAPA SAYA NAK JADI CIKGU?--->Ibu saya adalah orang yang paling byk mempengaruhi saya dengan kerja saya ni.Lepas SPM sy berminat nak jadi ahli farmasi.Tapi, saya tak berapa suka duduk dekat lab.Pastu, bila saya recall balik saya memang suka mengajar.Saya igat lagi saya pernah sediakan nota matemaik untuk kawan baik saya.Tiap2 petang saya selalu stay kat library dan ajar dia.Dulu dia dapat D tapi lepas sama2 belajar dia dapat B.Overall, it is still her efforts to get good results in her math..:)

PERTAMA KALI MENJADI CIKGU?---> Selepas tamat degree, sambil mencari cari kerja saya menjadi guru sambilan di sekolah rendah di Bangi.Itulah mula-mula saya tahu betapa susahnya nak mengajar.Saya memang tabik spring dengan cikgu yang mengajar darjah satu..
Situasinya: 'Ok murid-murid, mari kita warna bunga raya ni.Ambil pensel warna merah dan warnakan bunga raya.Siapa yang kaler cantik-cantik, cikgu bagi hadiah nanti.."

Dan tiba-tiba "Cikgu, ni ke warna merah"
Sorang murid lagi "Cikgu ni ye warna merah"sambil menunjukkan pensel warna merah
Sorang lagi"Cikgu kale kat sini kan..

Cuba bayangkan kalau dalam kelas 40 orang murid darjah satu bertanyakan benda yang sama..wAAA boleh penat jugaaa.Sebab tu saya tabik spring dekat cikgu yang mengajar darjah satu.Lagi la nak mengajar murid-murid yang tak tahu abc...

PENGALAMAN MENGERIKAN JADI CIKGU?
Oh kalau sebut pengalaman paling ngeri adlah tahun ni.Tahun ni saya menjadi guru kelas tingkatan 4C..Kelas ni ramai jugak yang nakal-nakal.Dan memang digeruni oleh cikgu.Now, the challenge has begin...Mula-mula saya rasa stress, but now rasa macam dapat la jugak control kelas tuh.Yang penting, skill ygsaya dapat untuk handle kelas macam ni adalah "jgn berkeras dengan diorang sebab diorgan memang dah keras dah.Studnet kelas macam ni kena selalu diberi reward and motivation.Mereka perlu dipujuk.Pendek kata kalau mengajarkelas macam ni, bukan setakat mengajar tapi mengasuh..

Satu kejadian yang tak pernah saya lupa pada tahun ni bila berdepan dengan seorang anak murid kelas saya yang ada masalah displin.Pada hari tu, guru HEM panggil ibunya.Saya pun maklumkan la tentang kelakuan anaknya dengan cara yang paling sopan santun.Mujurla ibu nya memang faham tentang masalah anaknya tu..Tiba-tiba, belum hbis ayat anak murid saya cakap bahasa sarawak yang agak *(I)U09u0&^^(iiohuhsiubvhyv1 (korang faham2 je la).Then, terus dia tendang pintu and blah mcm tu..Waaa pucat jugak muka saya..Rasa hangin satu badan pun ada gak.Tapi kontrol ajeeeee.Last-last budak tu kena gantung..

So, lepas habis kena gnatung, dia pun balik ke sekolah.Style saya senang aje"kalau kita buat salah, kita kena minta maaf..saya sebagai cikgu pun tak malu nak minta maaf kalau saya salah..Dengan penuh arrogantnya, dia buat tak tahu pun dengan saya.Ramai juga cikgu lain meluat dengan dia(moralnya,sebagai students jgn sampai cikgu meluat dengan kamukkk)...Paling saya tak suka, dia ajar kawan dia berborak masa time mengajar..Sungguh kurengg......Kamu tahu apa saya buat?Saya suruh kawan dia duduk tempat lain dan tinggalkan dia sorang-sorang...Dan bila saya buat macam tuh, dia pun tunjuk muka samsengnyee..
Hello, cikgu tak rugi apa-apa pun kalau awak buat macam tu.And, if i dont really care for you, it means you memang bukan anak murid i.U are not smart enough..U are not come from the richest family in the world...

Kadang-kadang lucu bila few of them sendiri admit yang saya dahtak peduli kat dia "Cikgu, cikgu saya kita semua kan tapi ada sorang cikgu tidak sayang kan...
Blurpsss..Bukan tak sayang laaa tapi bila he is too much......Now, dia pindah ke sekolah lain sebab kata ibunya "Environment sekolah ni tak sesuai lagu untuk dia" Ermm tak sesuai ke?apa apa aje leeeee...

--->SAMBUNG NANTI..letih menaip.nak maingame saloon jap..

6 comments:

  1. Selamat Hari Guru Nunu!

    ~senyum slalu~

    ReplyDelete
  2. happy teachers day!!! see u in June!

    ReplyDelete
  3. hepi teachers' day!
    thanks kat smua yg ckg dah buat utk kmi. tym kat subis tu smua. mmg ckg dgn ckg2 lain npmk stress tym tu. ada brng x lengkap la. tapao mknn la.
    and baju sy rosak. wawawawa!
    thanks for everything!
    lebiu :)

    ReplyDelete
  4. selamat hari guru..!!!

    ReplyDelete
  5. salam..selamat hari guru moga menjadi guru terbaik

    ReplyDelete
  6. Selamat Hari Guru. Semoga semua kenangan pahit manis mengajar tu boleh dijadikan sumber kekuatan utk jadi cikgu yang lebih hebat pada masa depan :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails