Friday, September 21, 2007

A journey

Firstly, aku nak ucapkan selamat berpuasa sekali lagi utk kawan-kawan.Kepada yang berkenaan, dah berapa hari tinggal puasa? He he he…

Hari ni, aku observe seorang cikgu biology, Pn Nazlizah.Aku nak tengok mcm mana cara dia mengajar sebab dia mmg cikgu sains yang paling superb kat skolah.Hasilnya, sangat mengagumkan.The way she attract students sangat superb.Dia tak marah marah.Tak tengking tenking..Banyaklah aku belajar dari cara dia mengajar tadi.

“Yes, Nurul Izza.Did you learnt something.”
“Yes.Banyak sangat saya belajar.Especially, cara nak conduct experiment.Thanks a lot cikgu”
“Sama-sama.I am so happy sebab dapat tolong you”
“Cikgu, Macam mana kita nak ajar students yang kelas agak belakang.Yang memang tak ada interest in learning”
”Murid yang macam tu, awak kena gunakan semua deria dia masa mengajar.Kena tunjuk satu-satu supaya dia faham.One more thing, kena banyak sabar.Kebanyakan kelas nakal-nakal ni dah selalu kena marah dgn cikgu.Kalau boleh, awak jangan marah marah diorng.Cube get close dgn diorang.Tapi, mesti ada limit antara cikgu dan anak murid.Kalau awak tak gunakan pendekatan marah-marah, diorg akan find out yang awak ni cikgu yang lain dari yang lain..As a results, they will respect you. Tapi, semua ni takes time. Lots of time. Bukan boleh ambil masa 1-2 hari.It is a process..A journey....


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails