Saturday, August 25, 2007

*abah..akak syg abah*

Today is my abah's birthday..Abah is already 56 years old..I hope abah always happy and healthy... (abah with aishah, anak kazen)
Cerita ni aku tulis di blog friedster. Waktu tu aku di prentauan(johor je bukan london pun hahha), dan aku tersangat windu..Saje aku nak kongsi cerita ni dgn teman -teman kat sini pulak..
Abah ku seorang yg tabah dan sabar.Jarang sekali abah naik tangan.seingat aku selama aku hidup 24 thn ni..abah hanya 2 kali aje merotan tu pun mmg sebab aku buat salah.Aku selalu bergaduh ngan abah pasal selau bercanggah pendapat.tapi abah tetap cool walau pun kekadang abah nak gak menang.he he he.Aku teringat ..abah akan sedaya upaya membelikan barang2 yg aku suker.Pernah satu ketika tuh aku minat sangat ngan jam SWATCH satu nie.Selalu la aku cakap kat abah.Tapi ak uphm abah selalu pesan “Mahal tu kak.kita jgn la membazir”. Tapi esoknye abah belikan aku satu jam tangan nie.Aku tnaya abah mahal tak jam nie?
Abah jawab “tak kak murah ajer.spuluh ringgit ajer kak.abah tak mampu nak beli yg ori nyer..
maser tuh aku sedih sangat..nampak sangat aku ni teruk.aku tahu abah kecik hati tapi dia tak tunjuk.
Aku tahu,masa silam abah lalui tak mahu kami adik beradik lalui.Dulu mase abah kicik2,abah jarang dapat apa yang dia naik maklumlah arwah tok wan garang.Mase raya abah hanya dapat baju kemejaputih ajer. Sebab kata arwah tok wan baju nie abah leh pakai p skolah.Sebab tu lah setiap kali raya abah akan bawak adik2 dan aku p shopping raya sakan.belilah ape baju yg naik asalkan yg abah mampu berikan.
Baju melayu abah jarang bertukar.Kalau ak usuruh abah beli baju melauyu baru abah cakapbaju lama leh pakai.Bertahun-tahun abah tak tukar baju melayu.Kalau org lain time raya segak ngan sampan,abah cukup ngan baju melayu dan kain sampinnyer..Wlau begitu abah ttp gembira sebab anak2 abah dapat pakai baju baru dan cantik.Satu kali raya tuh,kebettulan aku dapat duit pinjaman MARA..aku ckp kat abah “abah akak belanje abah beli baju melayu yer.Mula2 abah tak mahu trima tapi aku paksa abah amik..petang tu abah p beli baju melayu kat Billion ..warna hijau tua.abah suke sangat .Balik kg mesti bagi tahu semua org baju melayu nie anak dara saya beli..sampai skg dah tiga thaun abah pakai baju melayu tuh.
Anak dan abah mesti akan bergaduh.aku pun pernah malah berkali-kali tak sefahaman ngan abah.
pernah sautu ketika aku terlibat ngan eksdiden masa nak amik adik dari skolah.mase tuh ak udi thn tiga cuti sem.Entah mcm mana aku terasa ngan abah aku sebab tegor aku ni sesnsitif sangat.Patut nye lawn la balik makcik tuh(ade lah time eksiden tu makcik sorang nie marah2 aku.padahal bukan dia yg eksiden).Aku pun naik bilik..merajuk dan memangis(ak ummg mcm nie sensitive dan kuat merajuk)..
Tiba-tiba bapa aku masuk bilik. Dia usap kepala aku..dia kata “akak abah minta maaaf ye .abah tau akak first time eksiden.sori ye kak”” mase tuh aku sedih..kalu aku wat salah lama benar masa utk aku meminta maaf pada abah tapi abah..kerana itu ..sejak dari situ aku sentiasa minta maaf dgn cepat..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails