Saturday, January 30, 2010

Vocabularies untuk ibu mengandung

Pertama kali mengandung?Ye..itulah saya. MAri kita tengok skit term-term untuk pregnancy mother ni erk..(based on what i read, and also dr nye information plus org org tua)

Ayat yang pertama...jeng jeng..

1.AIR KETUBAN.---> Dalam istilah saintifik dipanggil cecair amniotik.Warnanya jernih dan tak berbau.sELALU akan keluar 12-24 jam before delivered.Ada dr ckp kat aku, jangan panik bila air ketuban keluar.Ada kes yang sampai accident sebab panik air ketuban keluar awal.Wwalau macammanepun, kalau dah terkeluar air ketuban tuh, mestilah ke hospital dengan segera.Air ketuban ni selalunya u tak boleh control dia la.Meaning that dia akan keluar secara automatik..:)

2.BREASfeeding---->Sekarang ni, ramai ibu dah mula concern dengan breastfeeding ni kan.Ada orang kata kalau kita bawak botol susu masa dalam wad dah kena marah dengan dr.Walaumacam manapun, nurse akan paksa kita untuk menyusukan baby kita walaupun susu tu sedikit..Susu ibu penting sebab once kita dah bersalin, breast kita akan keluarkan colostrum yang warnanya kuning-kuning skit.Flow colostrum ni slow skit thats why kena suruh baby hisap sebagai rangsangan. Ada aku terbaca satu artikel yang mengatakan kalau orang yang beranak secara cesarean ni, air susunya lambat skit keluar.

3.CESAREAN --->Kat us nama glamer nyer (c-section) ataupun bersalin secara pembedahan. Selalunya kalau baby tu songsang and twin, c-section is the best solution. Tapi, ada jugak yang boleh bersalin normal. Apapun it depends on the baby condition plus the mother jugakla.Ada kawan aku kata masa bedah tu memang la tak sakit (dah kena biuskan)..Once bila dah sedar tu dia cakap macam nak terburai isi perut. Ada sorang kawan mak aku pulak kata senang lagi cesarean pada mengandung normal.

4. INDUCE/EPIDURAL--->Mak aku cite masa dia mengandungkan aku dia induce kat punggung sebab tak tahan.Seseorang ibu akan kena induce kalau blood pressure dia naik and dia ada kencing manis.sEBENarnya aku tak berapa paham beza induce and epidural..Ada sesapa yang faham ke??

5. URI --->Uri ni teman terdekat baby masa dalam perut ibu.Bekalan makanan dan oksigen baby disalurkan melalui uri.Uri ni seeloknya ditanam la.Orang tua tua dulu balut uri dengan kain putih dan tanam.Sebenanya tanam uri ni untuk elakkan dari dimakan binatang ataupun zaman moden sekarang orang akan amik uri untuk buat alat alat kosmetik. Aku nak kongsi ngan korang satu article ni..Kornag baca la kat sini . (ada parent tanam uri dengan pen + buku sebab nak bagi anaknye pandai..pelik betul)

6.ACID FOLIC --->Ibu mengandung mesti makan ni kan.Acid folic ni dipanggil gak vitamin BF.Kenapa ibu mengandung even ibu yg plan nak mengandung pun digalakkan untuk ambil acid folic?Salah satu reason adalah mengurangkan risiko neural tube defect.Apa tu?Yang aku faham pertumbuhan otak dan spinal cord (saraf tunjang) yang terbantut. Acid folic perlu amik dalam 0.4 miligrams untuk ibu mengandung. Plus, nak tambah kan lagi kandungan acid folic makanlah sayur yang popeye suka makan tu...heheh


CikguPink:aku dah rasa macam doktor pulak hahahaha

ANDA ADA VOCABULARIES YANG LAIN TAK????????

7 comments:

  1. popeye suka makan spinach :)

    ReplyDelete
  2. cik epal::yee pandai la cik epal ni.hehehe

    ReplyDelete
  3. teacher nunu,

    ada org pesan jgn minum kopi masa mengandung... :D sebenarnya tak keluar mcm warna kopi pun.. cuma jgn terlebih kafein./..

    ReplyDelete
  4. erm... huhuhu

    tq2...

    nice info

    ReplyDelete
  5. izan::mmg pun.sebab kafein tu tak elok tuk baby hehhe

    meo188::welcome welcome hehhe

    ReplyDelete
  6. salam cikgu pink;)

    epidural tu teknik bius melalui suntikan dkat tulang belakan.

    induce pula mksudnya kita mulakan proses kelahiran bg ibu yg tk branak2 jugak..eheh..contohnya,pecahkan sendiri ketuban/letak gel utk buka jalan/masuk ubat untuk perut contract

    semoga mmbantu dear;)

    xoxo
    pja

    ReplyDelete
  7. perkongsian yang baik

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails