Thursday, April 30, 2009

Inilah kerja saya

Inilah saya...Saya seorang guru.Saya berkerja di sekolah.

Setiap pagi, saya akan berhimpun bersama murid-murid ..


Setiap pagi, saya akan menyanyikan lagu negaraku bersama murid-murid..


Setiap pagi, saya akan mengambil kehadiran murid-murid...Bila ada yang tak hadir, saya tak senang hati....Kemana mereka menghilangg..Lalu ditelefon ibu bapa menyatakan anak mereka tak hadir sekolah..

"oh cikguu.anak kitak sakit cikgu.."

"oo ye ke puan.Esok jangan lupa puan bawa surat doktor yee"

Setiap pagi, masuk ke kelas.Menaiki tangga ke tingkat tiga.Lalu turun, semula ke kelas bawah.Naik pula ke makmal di tingkat dua..Berjalan jauh ke kantin lalu kembali ke bilik guru di tingkat dua...( students..no wonder you can see i loooooseeeeeee my weight ..ahaha)

Setiap pagi ditegur murid...

"selamat pagi cikgu..." "selamat pagi cikgu..." "selamat pagi cikgu..." "selamat pagi cikgu..." "selamat pagi cikgu..." "selamat pagi cikgu..." .....sampai ke lewat pagi "pagi cikgu...Cikgu pun dah jadi pagi...hehee..but still it is so sweet to hear that from the students..Kerana di sekolah bukan sahaja cikgu ajar kamu untuk pandai dan dapat A tapi untuk jadi insan Yang ada budi + bahasa
Setiap pagi cikgu tegur....

"wear your tie nicely..ermm baru hensem..."

"nampak sampah tu,...jom kutip..baru bersih"

"kamu sudah kemas kelas tak..Kelas bersih tak?"

"kenapa tak siap kerja ni...you are already 16 years old,yOU MUst know your responsibility...i only give you one question...

"You can use your hand to write not your mouth"

"can i have your attention please..

......."have you finished"

"wow. good"

"wow, your handwriting ..cantik..very neat

"wow, brilliant idea"

Sometimes...I bought choc0late and sweets as a reward..I noticed how appreciate my students dengan apa yang saya bagi......

Begitula saya dan kerja saya...Yes, i love my job ...i LOVE to work with teenagers..Memang kadang-kadang susah..mencabar ....Kamu tahu sajalah remajakan...

Tapi..tahun demi tahun, saya belajar macam mana nak berdepan dengan mereka...Semoga saya akan terus tabah dan sabar mendidik mereka menjadi insan yang berguna..Semoga hati saya terus tabah..doakan saya yeeee

Selamat hari pekerja untuk semua..:)

5 comments:

  1. tabik spring cikgu... huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  2. Pekerjaan seorang guru adalah mulia. My dad is a retired teacher. Every now and then anak murid datang melawat ke rumah. Dia pernah juga mengajar di SRJKC. Sampai skrg ada yg masih ingat jasanya dan menghantar hamper pada Tahun Baru Cina.
    Ada juga yang datang menegur kalau terjumpa dijalanan dan berterima kasih.

    Memang patut ada sambutan hari guru because they deserved it.

    Eh tak lama lagi hari guru :)

    So Selamat Hari Guru in advance, Teacher Nunu..

    ReplyDelete
  3. hehe yess.thank youu :)

    ReplyDelete
  4. Syg, bersabarlah melayan kerenah anak2 murid.. mudah2an org lain turut bersabar dlm mmberi pelajaran utk anak2 kita nnti... InsyaAllah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails